Wydajny łańcuch dostaw w e-commerce — co jest potrzebne?

Choć zakupy w internecie można robić już od około dwóch dekad, na przestrzeni tych lat e-commerce znacząco się zmieniło. Szczególnie intensywny rozwój tej branży obserwujemy w ostatnich latach — na rynku pojawiają się kolejni gracze, a coraz więcej konsumentów przekonuje się do regularnych zakupów w sieci. Działalność w e-commerce to szansa na duże zyski, ale i konieczność mierzenia się z wieloma wyzwaniami, zwłaszcza tymi z zakresu zarządzania oraz logistyki. Jak zaprojektować wydajny łańcuch dostaw dla firmy z branży internetowego handlu?

Logistyka w e-commerce — wyzwania

Wraz z rozwojem i zwiększaniem się popularności sklepów internetowych, znacząco wzrosły oczekiwania klientów względem takich kwestii jak różnorodność asortymentu, ceny, czas realizacji zamówienia czy koszt wysyłki. Współcześnie w e-commerce rywalizacja między sprzedawcami odbywa się więc na wielu płaszczyznach — aby skutecznie działać na rynku, należy poświęcić uwagę każdej z nich. Wyzwania, z jakimi na co dzień mierzą się firmy, to m.in.:

  • zapewnienie ciągłości dostaw w celu uniknięcia braków magazynowych,
  • konieczność zapewnienia doskonałej jakości obsługi klienta,
  • jak najszybsza realizacja i wysyłka zamówień,
  • oczekiwania klientów w zakresie personalizacji zamówień,
  • konieczność dbania o bezpieczeństwo towarów, by nie narazić ich na uszkodzenia lub kradzież.

Co jest potrzebne, by zaprojektować wydajny łańcuch dostaw dla e-commerce?

Każda firma ma własny model biznesowy i to od rodzaju dostarczanych towarów zależeć będzie to, jak wygląda jej łańcuch dostaw. Pewne rozwiązania z powodzeniem mogą być jednak adaptowane przez większość przedsiębiorstw. Oto one.

Digitalizacja procesów zarządzania łańcuchem dostaw

Internet to podstawa działania e-commerce, a także jego główne narzędzie w sferze zarządzania. Aby zwiększyć wydajność łańcucha dostaw, inwestuje się w technologie chmurowe oraz systemy informatyczne, które na co dzień wspierają przedsiębiorców i pracowników w tym zakresie.

Cyfryzacja procesów zarządzania łańcuchem dostaw pozwala mieć dostęp do najważniejszych danych w dowolnej chwili i z dowolnego miejsca na świecie. Dzięki niej można też łatwiej sprawować kontrolę nad każdym ogniwem supply chain, a także otrzymywać dokładne dane, przydatne w analizie i optymalizacji.

Dobrze zaprojektowane magazyny i centra wysyłkowe

W przedsiębiorstwach e-commerce, które codziennie nadają do klientów mnóstwo paczek, ogromne znaczenie ma dobrze zaprojektowana przestrzeń. Dzięki niej można lepiej organizować pracę (np. dzięki dedykowanym strefom kompletacji czy konfekcjonowania) oraz chronić towary przed kradzieżą i szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych.

Aby zapewnić sobie jak najlepsze rozwiązania w tym zakresie, przedsiębiorcy decydują się na budowę obiektu projektowanego na zamówienie lub na wynajem przestrzeni w nowoczesnym parku logistycznym. Funkcjonalne przestrzenie logistyczno-przemysłowe dostarcza na rynek na przykład firma Panattoni. Aktualnie dostępne magazyny w Krakowie i okolicach znajdziesz na stronie https://panattonieurope.com/pl-pl/aktualnosci/magazyny-w-krakowie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

osiemnaście + dziesięć =